Favoriete regio

14 maart 2015 - Villa La Angostura, Argentinië

We hebben op de eerste avond gegeten in een Hotel Angostura aan onze baai. Heerlijke verse zalmforel. Een visser brengt net een grote zak verse vis binnen en neemt met vriend en vrouw ook plaats aan de tafel naast ons.
's Ochtends nemen we de catamaran naar de kop van het schiereiland, een nationaal park. We zien langs de kust prachtige landhuizen. We maken kennis met de boomsoort Arrayane met bijzondere kaneelkleurige stammen. Als heester hadden we ze solitair wel vaker gezien, maar het unieke is dat we er een heel bos van aantreffen. De bomen zijn hier zo'n 15 - 20 mtr hoog.

We lopen het 13 km lange pad terug over een breed pad. Het is veel belopen en wordt ook door mountainbikers gebruikt. Een mooi vlak pad. Stoffig is het wel. De bodem van het schiereiland is bedekt met vulkanische as. Eigenlijk wit, maar door oxidatie kleurt het grijs en later antraciet. Aan het einde een prachtig vergezicht over het Lago Nahuel Huapi.

De winkelstraat verkend. Lekkere zelfgemaakte kersenbonbons gekocht. We zijn in de streek van de chocola beland. Wat gedronken in een tentje( Los Lagos) dat dol is op de Beatles, Rolling Stones en Bob Dylan. ( "Ja Frits: goeie ouwe tijd").
Door de hoofdstraat van het dorp -de Ruta 40- rijden grote Chileense en Braziliaanse vrachtwagens. Die laatste vervoeren o.a. vis, die in de buurt van Puerto Mont is gevangen. We eten bij Tinto Bistro, het restaurant van Martin Zorreguietta, de broer van Maxima. Lekker en gezellig. Kabeljauw en bife.

Een relaxte zaterdag. We wandelen door de woonwijk bij Puerto Manzana. Mooie huizen in de bossen, maar de meeste achter hekken en uitgerust met honden en alarminstallaties. Architect Daniel Alonso is hier een hype en hij doet goede zaken. Google hem maar eens. Veel van de huizen in aanbouw voeren zijn reclamelogo. Behalve woonhuizen zijn er veel aantrekkelijke kamerverhuur bedrijven en hotelletjes: sommige heel luxe.

We lunchen in "Ruta 40", een sandwicheria. Ze hebben daar van alles hangen, dat te maken heeft met een van de belangrijkste verkeersaders van Argentinië. Op deze reis rijden wij er ongeveer 550 kilometer op. De ruim 5.000 km lange route Ruta 40 loopt dicht langs de Chileense grens: van de uiterste punt van Vuurland naar La Quiaca, aan de grens met Bolivia. Oorspronkelijk had de weg een militaire functie. Dan kon ingeval van oorlogsdreiging de troepenverplaatsing eenvoudiger georganiseerd worden. De route is overwegend twee baans. Soms rijd je uren door filmische landschappen, maar soms door nauwe dorpen.
Villa La Angostura is het centrum van de Argentijnse motorsport. Eind maart vinden daar jaarlijks de belangrijkste internationale wedstrijden plaats!
We wandelen wat langs het vriendelijke strandje van Lago Correntoso. We steken de Rio Correntoso over. Deze rio is een paradijs voor vissers en verbindt dit meer met het grote Lago Nahuel Huapi. De middag luieren we verder op de privé steiger van het hotel. Aquarelleren en wat lezen. We eten vanavond weer bij "de broer van...."

1. Bert:
    15 maart 2015