Peninsula Valdés

8 maart 2015 - Península Valdés, Argentinië

8 maart: een zondag.  Vanochtend eerst maar eens stil gestaan bij een van de met roodgeverfde autobanden omheinde herdenkingsplekken, die we op onze reis al vaker langs de route hebben opgemerkt. Veel rode vlaggen bij een verzameling persoonlijke herdenkingskapelletjes. Alles rood geverfd.  Ze zijn gewijd aan gaucho Gil, die een tros ballen in zijn hand heeft. Precies hebben we het niet begrepen, maar het beeld is opvallend.

We verkennen vandaag Peninsula Valdés. We zijn niet de enigen. Maar, gemiddeld zo'n 200 toeristen op een eiland van 75x75 km is ook weer niet zó veel. Zeker niet als het gaat om een wildreservaat met de status van Unesco Wereld Erfgoed. We hebben op één plek een kop koffie kunnen scoren. Verblijfsfaciliteiten zijn er nauwelijks. We komen de eerste 2,5 uur wel 2 auto's tegen en een gaucho op een wit paard. En verder? Over het schiereiland verspreid, liggen estancias, die schapen en wat koeien houden. Paarden, vanzelfsprekend. Guanaco's, patagonische hazen en een das. Pinguins, een soort patrijzen, joekels van zeemeeuwen. Zeehonden, zeeleeuwen en zee-olifanten van alle leeftijden. Onze route wordt bepaald door een overzichtelijk wegennetwerk bestaande uit een beperkt aantal brede en stoffige zand-grindwegen, waar best wel 2 grote trucks naast elkaar kunnen rijden. Maar ja: die zijn er niet. We komen wel een machine tegen, die de wegen opmaakt.

Rechte wegen door onmetelijke vlakten; soms een glooiing of een flauwe bocht waarin het tòch nog uitkijken geblazen is door het losse grind. We zijn een beetje in de film "Buch Cassady, the sundance kid" beland. Om de 100 km komen we in een landschap-van-oneindig-niets een bord tegen, dat we daar bereik hebben met onze mobiele telefoon. Nou ja. Daar waren nou helemáál niet mee bezig, vandaag.

Midden op het schiereiland liggen twee zoutmeren, salinas. Ze liggen 42 mtr onder de zeespiegel. De kustranden zijn vaak super steil en helemaal ongevaarlijk is het dan niet om te fotograferen. Daarom zijn er op diverse plaatsen langs de kustlijn veilige observatie punten gecreëerd.

We maken de dag rond met een lange strandwandeling: morgen vertrekken we vroeg uit Puerto Madryn. 7 tot 9 uur "patagonië-reizen" voor de boeg.

1. Fer:
    9 maart 2015
    Als je het echt wil weten:
    The Gauchito Gil (literally "Little Gaucho Gil") is a legendary character of Argentina's popular culture. His full name was Antonio Mamerto Gil Núñez and he was allegedly born in the area of Pay Ubre, nowadays Mercedes, Corrientes, possibly in the 1840s, and died on 8 January 1878.[1] He is regarded as the most prominent gaucho saint in Argentina.
    Verdere details op Wikipedia.
    Leuke verhalen, geniet er van!!!