Boeiende Baai

15 maart 2015 - Villa La Angostura, Argentinië

Voordat we afscheid nemen van hotelhouder Michel en zijn twee jonge dochters vragen we naar de naamgeving: De 3 Musketiers. De broer, die ruim 50 jaar geleden met een motor via de USA naar Patagonië afzakte, kocht hier een huisje voor de 2.000 dollarcontanten, die hij op zak had. Samen met een ex collega uit Brussel en met Michel begonnen ze 35 jaar gelden aan deze baai een restaurantje, dat uitgoeide tot het huidige hotelletje.

Voordat we verder trekken, lopen we nog naar het "befaamde" castillo een paar honderd meter van ons hotel. Een vooroorlogse villa, ontworpen door de architect van Hotel Llau Llau. Het landhuis mèt torentje, kreeg later bekendheid omdat bij de militaire coup Isabella Peron er vanaf maart 1976 voor acht maanden gevangen werd gehouden. Er waren hier 300 militairen gestationeerd om haar te bewaken. Daarna werd ze gevangen gehouden in Azul. Na een aantal opeenvolgende gevangenschappen verspreid over het land, lieten ze haar vertrekken naar Madrid waar Peron een huis had.

Vanuit onze ontbijttafel hebben we zicht op het op het meer aan de rand waarvan Alexander en Maxima grond zouden hebben gekocht om een huis te bouwen; van Puerto Manzana richting Bariloche. Volgens serieuze geruchten, dat wel. Officieel is er niets over bekend.